Deze week - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Tom Vriesema - WaarBenJij.nu Deze week - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Tom Vriesema - WaarBenJij.nu

Deze week

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tom

07 Maart 2014 | Oeganda, Jinja

Ik heb niks kunnen posten deze week (wel geprobeerd) want de verbinding was te slecht. Na hier een week te zijn geweest dacht ik dat al die mensen die zeiden dat ik ziek ging worden het fout hadden. Niet dus.. Door de hitte hier ben je al snel uitgeput maar doordat ik s'nachts elke 15 minuten wakker werd was ik al helemaal kapot. Op school zijm we bezig met een kantine, een soort klein winkeltje waar kinderen wat drinken en eten kunnen halen. Daarvoor moesten de 35000 tegels die in die ruimte lagen wel verplaatst worden. Daarnaast moest er natuurlijk ook nog gevoetbald worden. Het lesgeven is nog niet helemaal rond. Denk dat dat volgende week wel lukt. Maandag zat ik voor het huis, Mina was aan het koken. Er zijn (waren) 2 kippen, 1 van de kippen stootte iets om. Waarop Mina zei; this chicken is disturbing me, i want it slaughterd. Ik dacht dat ze een grapje maakte en dacht er verder niet meer bij na. Tot ik die avond kip voorgeschoteld kreeg (die heerlijk was) toen het op was en ik buiten een sigaretje zat te roken, zag ik ineens nog maar 1 kip. Dat was het moment dat ik besefte dat de kip die ik dezelfde dag nog had zien lopen nu in mijn maag zat.
Er is wel iets raars aan slachten hier, alleen moslims mogen het doen. Stel je hebt een winkel en je kip is niet geslacht door een moslim. Dan word je winkel gesloten en kun je zelfs de gevangenis komen. Gister (donderdag) was er een feestje van de buren omdat de dochter geslaagd is. En zaterdag gaat de zus van Joan haar toekomstige echtgenoot aan de familie voorstellen waarna ze de zaterdag daarop zullen trouwen. Veel feestjes dus.
Verder heeft mijn vaste bodaboda (motor taxi) besloten mijn telefoontjes niet meer op te nemen. Opzoek naar een nieuwe..
Ik ga nu met Henri naar school, Joan haar vriendje Martin en 2 van zijn vrienden zijn gister aangekomen uit Nederland en ga ik vandaag ontmoeten. Verder is mijn eerste stoppen met roken poging een feit na 5 jaar. En het is hier best makkelijk tot nu. Door de hitte zijn sigaretten toch minder lekker.

Tom

• 07 Maart 2014 - 18:09

Gida:

Hoi Tom,

Wat een tof verslag! Goed om te horen dat alles (op dat slapen en de hitte na) goed gaat. Hopelijk kun je echt je steentje bijdragen en zie je aan het eind ook het resultaat.
    Doe Joan de groeten van me en nog heel veel succes daar!

Groetjes Gida

• 08 Maart 2014 - 09:56

Sjanneke:

Wat weer een mooi verslag! En alle feestjes die nog voorbij komen, net iets voor jou. Werken aan een goed doel en genieten.... dat wil toch iedereen!