Eerste dag. - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Tom Vriesema - WaarBenJij.nu Eerste dag. - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Tom Vriesema - WaarBenJij.nu

Eerste dag.

Door: Tom Vriesema

Blijf op de hoogte en volg Tom

24 Februari 2014 | Oeganda, Kampala

Na een hele lange reis ben ik gister nacht om 4 uur in de ochtend eindelijk aangekomen in Uganda. Het was me eerste keer vliegen dus ook best wel een beetje onduidelijk voor me. ik had 2 uur vertraging in me eerste vlucht (van Schiphol naar Istanbul) En dat was best nog even spannend want op mijn ticket voor de overstap vlucht stond dat om 20 voor 5 het boarding zou beginnen, terwijl ik om 10 over 5 pas zou aankomen in Istanbul.
Gelukkig is het allemaal goed gekomen en kwam ik 6 uur in de ochtend bij het , na het ritje van meneer de taxi, aan op het guest house in Kampala.
Na 2 -3 uurtjes geslapen te hebben ging heel zuur mijn wekker al weer.
Ik zou namelijk een rondleiding krijgen van Bosco. Bosco is een jongen die werkt in het guest house. Zoals beloofd gingen we op pad naar de grote stad, wat ongeveer (met onze toeristische omweg) 15-20 minuten duurde.
We zijn als eerst naar de bank gegaan waar ik 200000 ugandese shilling heb gepint (59,31 euro) 1 Euro is 3372 shilling. We zijn daarna doorgelopen naar de Moskee van Kampala. Rond deze moskee is de stad gebouwd, en als je op de toren staat kun je dat ook perfect zien.
Wat ik wel wonderlijk vond omdat het grootste gedeelte van Kampala (meer als 80 %) christelijk is. Het hele verhaal is me wel verteld en had iets met Khadaffi temaken die de moskee heeft laten bouwen. (ze zijn hier ook erg fan van hem) Na de moskee zijn we over de lokale markt heen gelopen. Wat je je op dit moment aan het voorstellen bent bij ugandese markt, en dan nog weer even een paar keer erger. Als blank persoon is er ook niet door heen te lopen zonder constant aangesproken en boos aangekeken te worden. Ik was eerlijk gezegd ook wel blij toen ik daar weg was, ik vind de drukte in Amsterdam al erg. Vervolgens zij Bosco dat we wat gingen eten, en we liepen naar het politiebureau. Ik raakte heel even in de war en toen zei hij tegen me dat we in het politiebureau delight gingen halen ( Delight betekend letterlijk verrukking) Een beetje in de war liep ik naar binnen werd gefouilleerd en liep zo de politie kantine in waar niet alleen agenten hun eten enigszins chagrijnig naar binnen werkte maar ook een heleboel andere mensen. Bosco vroeg wat ik wou eten en ik zei dat hij me maar moest verassen (ik wist niet goed wat ik moest bestellen dus) Hij kwam terug met een bord voor zichzelf met een soort bruine kouwgomachtige substantie en een bord voor mij met rijst, een soort gele aardappelpuree (iets van banaan wat niet echt naar iets smaakte) een soort zelfde puree alleen dan wit, een stukje pompoen een kom met een soort soepje met een niet helemaal gare kippenpoot erin, en nog 2 dingen die ik niet helemaal kon plaatsen. Het was nog best lekker, behalve de bananenpuree en de niet gare kippenpoot die ik toch met een beetje schuldgevoel heb laten liggen. Aan het einde moest ik voor ons allebei 19000 betalen, snel omgerekend is dat 5 euro 63 met 2 flesjes drinken erbij
Ik moest als laatste nog een nieuw simkaartje hebben. Daar zijn een heeeleeeboel winkeltjes voor, maar Bosco wist natuurlijk de beste plek.
Nadat je een simkaartje koopt moet je het kaartje in uganda registreren.
En het is best raar dat als t je je aan het registreren bent voor een simkaartje en er zit een man met een jachtgeweer 2 meter van je af naar je te staren. Uiteindelijk dezelfde man nog even om hulp gevraagd met het formulier en hij was heel vriendelijk.
Vervolgens wou Bosco me nog een andere souvenir markt brengen maar ik was ondertussen al zo moe dat ik zei dat ik wel terug naar de guest house wou. Hij wou met de bus terug omdat dat goedkoper voor mij was en hij t niet heel fijn vond als ik voor m betaalde, maar dat zag ik niet zo zitten en wou toch liever een taxi (kosten niks daar voor nederlandse begrippen)
Uiteindelijk hebben we de middenweg genomen met een bodaboda (een soort motortje waar er duizenden van door elkaar heen rijden in de stad, en de raarste capriolen uithalen) Dat kostte me 5000 shilling wat ongeveer 1,50 is. Dus 1,50 voor 2 personen op 1 motortje de hele stad door.
Wel 3 spiegels in mijn rug gekregen en 2 keer bijna een ongeluk gehad, maar wel heelhuids aangekomen. In het guesthouse heerlijk niks gedaan en nog even lekker op het terras gezeten met een pilsje.
Zo maar slapen, en morgen richting Jinja om het project die ik ga doen te bekijken ( http://www.peters-primaryschoolmalindi.com/ )

Kortom (zo kort is het niet meer)
Eerste indrukken zijn goed, weer is heerlijk, meeste mensen zijn er aardig.
Helemaal top, en kijken of ik morgen weer zoveel heb.

Tom


  • 25 Februari 2014 - 14:01

    Sjanneke:

    Nou Tom, super verslag. Ik heb het net aan oma voorgelezen en die is onder de indruk.
    Ga vooral door met verslagen schrijven, want wij verwende westerlingen vinden het heerlijk om te lezen.

    Xx ook van oma.

  • 25 Februari 2014 - 15:55

    .:

    Helemaal top!

    Ga zo door tom!

  • 25 Februari 2014 - 17:29

    Ina:

    Tom, wat heerlijk om je zo te volgen. Top geschreven! Hoop dat je vandaag ook weer een avontuurlijke, goeie dag hebt. liefs

  • 25 Februari 2014 - 18:01

    Agnes Bats:

    Fantastisch ik blijf je volgen!



  • 26 Februari 2014 - 12:11

    Heleen:

    super tom, die andere wereld ben je meteen volop binnengestapt lees ik wel. ik ga je volgend
    gr heleen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Kampala

ugrandioos

grandioos in uganda

Recente Reisverslagen:

15 Mei 2014

afgelopen weekend

08 Mei 2014

8-5

19 April 2014

19-4

01 April 2014

Jullie hulp

01 April 2014

Jullie hulp
Tom

dit is de site waar ik dingen die ik meemaak, dingen die ik zie en veel foto's op ga plaatsen. Als je nieuwsgierig bent naar hoe en wat dan moet je dit in de gaten houden. Tom

Actief sinds 24 Feb. 2014
Verslag gelezen: 417
Totaal aantal bezoekers 6495

Voorgaande reizen:

23 Februari 2014 - 09 Augustus 2014

ugrandioos

Landen bezocht: