19-4 - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Tom Vriesema - WaarBenJij.nu 19-4 - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Tom Vriesema - WaarBenJij.nu

19-4

Door: Tom Vriesema

Blijf op de hoogte en volg Tom

19 April 2014 | Oeganda, Jinja

Goedemorgen,

Het is een tijdje geleden dat ik wat heb laten horen van mezelf.
Dit komt door een sameloop van omstandigheden (ziek geweest, kon ineens geen geld meer pinnen (dus geen internet kopen) en ik heb het ook wel druk gehad) Dus ik denk dat dit ook wel een wat langer verslag word.
Ik ben echt begonnen met X-Street, dit is een sportproject vooral voor kinderen die niet veel hebben. En met als doel: de kinderen leren samenwerken en dicipline aan te leren. Zo hebben we (van goede doelen) best vaak schoenen shirts broeken condooms etc. weg te geven.
Maar dit doen we alleen aan de kinderen die elke week komen, en goed hun best doen met de activiteiten. verder doen we ook nog andere leuke dingen.
Zo hebben we een quiz competitie met scholen in de omgeving. Er word een onderwerp verzonnen (laatste keer health) daar gaan we vragen over stellen en hoe beter het antwoord hoe meer punten. ik zat in de jury en was captain of team geel, waar in het begin alleen jongens inzaten.
We waren ongeveer zon 3 kwartier bezig toen er een meisje van het publiek (er zat een groot publiek van ongeveer 50 kinderen achter ons) naar team geel liep en aan de tafel ging zitten. Ze was eerst een beetje stil, totdat de vraag kwam; wanneer is het goed om je vrouw te slaan.
Waarop iedereen van team geel dingen antwoordde als: je mag je vrouw slaan als ze vreemdgaat, of je mag je vrouw slaan als ze meerdere keren niet luistert. We vroegen aan het publiek of dit juist was en IEDEREEN (inclusief de meisjes) riep YES!! (ik was geschokt) Maar toen stond het meisje op. Ze was heel klein en was jong voor de klas waar ze in zat (11)
Maar vertelde met een luide en zelfverzekerde stem (de jongens van 17 praatten heel zacht en keken naar beneden wanneer ze een antwoord gaven) in our culture if you beat your wife you love her, but i think that is wrong. You should never beat yout wife. Ik begon bijna te juichen met dit antwoord en stond op liep naar haar toe en gaf haar een high five. Volgens mij gaf dit haar een beetje zekerheid want hierna beantwoorde ze meer vragen met perfecte antwoorden. Zo kwam de vraag; wie moet beslissen wanneer ze seks hebben, de man of de vrouw, en waarom?
Waarop er echt werkelijk waar antwoorden kwamen als: De man, want die zorgt voor eten op tafel. En; De man want die geeft de vrouw een beter leven. (deze kwamen niet alleen van jongens) Maar na een paar antwoorden die wij fout rekenden stond het meisje weer op. Ze zei; i think they should both decide , because they are equal to each other and in a relationship nobody should be the boss. Weer was ik blij dat er tenminste een was die het wel wist, en die zat ook nog in mijn team!!
We hebben daarna nog even met ze gevoetbald en zijn weer terug naar the office gegaan. Ze zijn geupgrade van een klein kaal hutje naar een groter en beter kantoor. met zelfs een klein buiten tuintje en een plekje waar ze lunch kunnen koken.

Verder ben ik zoals jullie weten bezig met een winkeltje voor Amina. We hebben al een plek gevonden. Plus al een counter besteld. Het is een goede plek op mainstreet waar het redelijk druk is. Daarbij hebben al meerdere mensen ons laten weten dat ze uitkijken naar het winkeltje. (goed nieuws toch?) Amina praat er ook de hele dag over en is erg enthousiast. ze heeft al lijsten gemaakt met producten die ze gaat inslaan en is hier zelfs al een beetje mee begonnen. Helaas moet haar eigen olietjes en zalfjes nog van onder de toonbank verkocht worden want daar is nog geen naam (dus geen belasting) aan verbonden, plus het word gemaakt van andere olietjes en zalfjes dus dat zou patentschending zijn.
Ik ga nog proberen met haar iets te bedenken wat ze wel zelf kan maken en verkopen. Zelf kwam ze al met het idee om juice te gaan verkopen. (ze maakt echt heerlijke sapjes) mensen uit de buurt komen naar dit huis om geld te betalen voor een emmer vol sap. Verder is het plan om de winkel langzaam te vullen. Ze koopt eerst een paar producten waarvan ze weet dat mensen ze willen. Als er dan mensen komen en vragen om wat anders, schrijft ze dat op en koopt ze dat erbij de volgende keer dat ze producten gaat halen van de winst. Ze denkt dat binnen een paar maand haar winkeltje dan goed gevuld kan zijn en ze er van kan leven op het moment dat henri (voor werk) ver weg is. Verder is het een slimme vrouw, ze spreekt 6 of 7 talen. rekent als een rekenmachine. en zit de hele dag thuis het huishouden te doen. Verspild talent dus.. Mensen die haar willen steunen neem a.u.b even contact met mijn moeder op. Als je haar contactgegevens niet hebt kun je hier onder een reactie plaatsen en dan neem ik contact met jou op. De reden dat ik mijn moeder dit laat doen is omdat ik hier geen inzicht heb over mijn geldzaken. Ik ben een random reader vergeten en mijn rabobank app is kapot. Als het een mooi bedrag is laat zij me wel weten hoeveel, van wie etc er is gekomen. En er komen binnenkort ook foto's op deze site. (ook van amina en de voortgang van t winkeltje) als je ongeduldig bent kun je even op mijn facebook kijken (daar ga ik na dit verslag een boel foto's op plaatsen. gewoon even tom vriesema bij zoek invoeren.



Verder de school.
Ik ben aan het lesgeven op de school over de nijl. Maaarrr het is nu vakantie en illegaal om les te geven. Nu wou ik dit in eerste instantie wel doen. Tot ik hoorde dat je gewoon word opgepakt als je gepakt word. Is het dus niet waard. Ik zal na de vakantie weer met leuke verhalen komen over de school!!

Alsof het allemaal nog niet leuk genoeg is heb ik ook nog dingen voor de leuk gedaan. Zoals gister naar een rugby toernooi geweest. En de kinderen van Henri die op boarding school zitten zijn gister terug gekomen. Dus heb gister gelijk een voetbal in de stad opgehaald en ben druk met ze bezig geweest. En natuurlijk ga ik ook vaak genoeg naar de bar voor wat ontspanning. Dit weekend gaan we (als er tijd is anders volgend weekend) naar paradise. Dat is een hotel met een goed zwembad. Kunnen de kinderen even plezier maken in het water. Maar ook dit word voor mij geen ontspanning. Want 1 van de kinderen kan niet zwemmen, en heeft mij met puppyogen aangekeken en gevraagd of ik het hem kon leren. Ik zal vast nee gezegd hebben of niet?..

Spreek jullie snel weer en ik beloof dat het nu niet zo lang meer duurt!

Tom

  • 22 April 2014 - 15:56

    Meerten:

    Mooie verslagen Tom! Volgens mij heb je het ontzettend naar je zin. Succes! gr meerten

  • 28 April 2014 - 08:03

    Ina:

    Beste mensen,
    mooi initiatief van Tom op Amina te steunen een eigen vorm van bestaan op te bouwen.
    verschillende mensen hebben me gevraagd waar ze een bijdrage zouden kunnen storten:
    NL12RABO1514290022.
    Ik zal er dan voor zorgen dat dit op plaats van bestemming komt.
    Vanzelfsprekend kunnen jullie het vervolg van Tom hier lezen in zijn reisverslagen.
    groet, Ina

  • 28 April 2014 - 08:24

    Ina:

    het rekening nummer staat op naam van T. Vriesema

  • 28 April 2014 - 12:08

    Martha (frankrijk):

    hé tom, man ik vind het zo geweldig wat je daar doet en beleeft, ik kan me voorstellen dat het voor jou een zeer fantastische en verrijkende ervaring is!! Ga zo door joh!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Jinja

ugrandioos

grandioos in uganda

Recente Reisverslagen:

15 Mei 2014

afgelopen weekend

08 Mei 2014

8-5

19 April 2014

19-4

01 April 2014

Jullie hulp

01 April 2014

Jullie hulp
Tom

dit is de site waar ik dingen die ik meemaak, dingen die ik zie en veel foto's op ga plaatsen. Als je nieuwsgierig bent naar hoe en wat dan moet je dit in de gaten houden. Tom

Actief sinds 24 Feb. 2014
Verslag gelezen: 662
Totaal aantal bezoekers 6484

Voorgaande reizen:

23 Februari 2014 - 09 Augustus 2014

ugrandioos

Landen bezocht: